Tavarapyörien suosio nousussa kaupungeissa
23.05.2022
Liikkuminen monipuolistuu liikenteen sähköistyessä. Myös kaksipyöräiset sähköistyvät ja uudet laitteet löytävät tiensä kaduille. Tavarapyörät ovat yhä tavallisempi näky myös Suomessa, niin vapaa-ajalla kuin yrityskäytössä.
Tavarapyörä, laatikkopyörä, cargopyörä tai perhepyörä, monipuolisella pyörämallilla on monta nimeä. Kaupunkioloissa tämä voi palvella jopa autoa paremmin. Sen voi korvata myös esimerkiksi pitkäpyörällä tai liittämällä sähköpyörän perään kärryn.
Euroopassa myytiin viime vuonna jo runsaat 200.000 tavarapyörää. Saksa oli pyörien suurin markkina, mutta kasvua on näkyvissä myös muualla. Ennusteiden mukaan tavarapyöriä myydään Euroopassa vuonna 2030 jo kaksi miljoonaa kappaletta. Suosio näkyy myös siinä, että pyörien myyjillä ei välttämättä ole kaikkia malleja. Sama valikoiman rajallisuus koskee kaikkia sähköpyöriä.
Mistä tavarapyörien ja yleensä sähköpyörien suosio johtuu? Ainakin osa sähköpyöräilyn suosiosta tulee halusta suunnata omaa liikkumista ympäristöystävällisempään suuntaan. Ei sovi myöskään unohtaa oman kunnon ylläpitoa, onhan sähköpyörä todettu jopa tavallista pyörää paremmaksi kuntoiluvälineeksi.
Sähköpyörällä liikutaan yleensä tavallista pyörää enemmän ja pidempiä matkoja. Ne sopivat hyvin myös työmatkoille, kun itseään ei tarvitse ajaa hikeen. Pitämällä avustustason sopivana, käy polkeminen töihin mennessä leppoisasti ja raskaammat harjoitukset voi jättää vapaa-aikaan.
Pitkäpyörä on laatikkopyörää kooltaan hieman pienempi. Pitkäpyörässä lapset ja tavarat kulkevat polkijan takana. Kuvassa RadWagon 4 pitkäpyörä.
Monipuoliseen käyttöön
Uuden pyörän hankinnassa kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen. Pyöriin erikoistuneissa liikkeissä löytyy yleensä mallivalikoimaa ja asiantuntemusta oikeanlaisen ja oikean kokoisen pyörän hankintaan. Perinteisistä kaksipyöräisistä polkupyöristä löytyy erilaisia runkokokoja polkijan mukaan ja erikoispyöristä vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin.
Sähköavusteisella tavarapyörällä voi taajama-alueella korvata auton käyttöä. Kun pyörällä pystyy kuljettamaan niin lapsia kuin tavaraa, hoituu sillä työmatkat, arjen asioinnit, harrastuksiin kulkeminen ja vaikka matka luontoretkelle eväineen ja muine tavaroineen.
Sähkö keventää mukavasti polkemista. Hankintavaiheessa kannattaakin kiinnittää huomiota sähköiseen tekniikkaan ja akun kokoon, jotta pyörällä pääsee haluamansa matkan sähköavusteisena. Moottori avustaa polkemista 25 kilometrin tuntivauhtiin asti.
Jo omakohtaisesta kokemuksesta tiedän sähköpyörän lisäävän pyörän käyttöä ja pyöräilymatkan pituuksia. Sähköpyörä avaa uudella lailla oman ympäristön maisemat uudesta perspektiivistä.
Laatikkopyörää käytetään paljon lasten kuljettamiseen. Pyöriin onkin saatavilla erilaisia sääsuojia ja lapset istuvat niissä polkijan edessä.
Kenelle tavarapyörä sopii
Sähköavusteinen tavarapyörä sopii kaikenkokoisille ja -kuntoisille ihmisille teini-iästä alkaen. Ainoat haasteet tulevat pyörän säilytyksestä. Tavarapyörä tarvitsee pidempänä ja leveämpänä hieman tavallista pyörää enemmän tilaa. Jos tilaa on niukasti, kannattaa valita kaksipyöräinen versio. Kaksipyöräinen on muutoinkin kolmipyöräistä ketterämpi.
Kolmipyöräisen edut tulevat esiin, jos pääosalla matkoista pysähdytään usein ja lapsia tai tavaraa jätetään tai lastataan monessa pisteessä. Kolmipyöräinen voi olla ratkaisu myös, jos tasapaino on heikentynyt ja pyöräily kaksipyöräiseltä tuntuu haasteelliselta.
Tavarapyörässä kuljetettava tavara tai henkilöt ovat yleisesti polkijan edessä hyvin nähtävissä tai valvottavissa. Jos tilaa pyörän säilyttämiselle on todella niukasti, voi vaihtoehto olla niin sanottu pitkäpyörä.
Tässä nimensä mukaisesti tavallista pyörää hieman pidemmässä pyörässä on pitkä runko. Tämä pidennys on polkijan takana, jossa voidaan kuljettaa esimerkiksi kahta lasta tai pyörän sivulaukkujen kanssa jopa saman verran tavaraa kuin laatikkopyörässä.
Ratkaisuja löytyy jokaisen tarpeiden mukaan. Tavarapyörään löytyy varusteita eri käyttötarkoituksiin vauvan kuljettamisesta yritystoiminnan harjoittamiseen.
Mitä tavarapyöräily maksaa
Uuden tavarapyörän hankinta maksaa keskimäärin 3500–5000 euroa. Kuten kaikissa hankinnoissa, voi markkinoilta löytyä myös halpamalleja ja tietenkin myös arvokkaampia pyöriä, joissa on uudenlaisia teknisiä ratkaisuja.
Sähköpyörän käyttökustannukset ovat matalat. Akun lataamiskustannuksissa puhutaan muutamasta sentistä. Polkupyörä ei myöskään vaadi liikennevakuutusta tai siitä ei aiheudu parkkimaksuja.
Hyvä polkupyörä kaipaa huoltoa vähintään kerran vuodessa. Huolto kannattaa jättää ammattilaisten tehtäväksi. Hän tarkastaa huollon yhteydessä myös sähkömoottorin ja akun toiminnan.
Parasta pyöräilyssä on läheinen suhde ympäristöön ja oman alueen luontoon. Motiva on tarkastellut myös sähköpyörien päästöjä ja saanut Suomessa laskennalliseksi arvoksi 1–2 grammaa sadalla kilometrillä. Sähköpyöräkään ei juurikaan aiheuta päästöjä, eikä myöskään nostata katupölyä hengitysilmaamme.
Teksti: Ari J. Vesa
Kuvat: Liikkuva Laatikko, Rad Power Bikes ja Elian Cycles
Kommentit
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!
#sähköauto #sähköinen liikenne
Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa
Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...
Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!
Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...
#sähköauto #sähköinen liikenne
Sähköautojen latauspisteet lisääntyvät
Sähköautojen teho- ja suurteholatauskentät ovat lisääntyneet vauhdilla. Ne ovat ylittäneet selvästi vähenevän tankkausverkoston määrän. Kun mukaan lasketaan peruslatauspisteet, kokonaismäärä yli kaksinkertaistuu ja vuoden loppuun mennessä o...