Polttomoottorin esilämmitys kannattaa

22.01.2021

Viime viikkojen pakkaset muistuttivat taas autoilijoita autojen esilämmityksen tarpeesta. Paitsi polttomoottoreita lämmitettiin myös autojen sisätiloja. Paloturvallisuuden kannalta on tärkeää, että autossa käytetään vain niihin suunniteltuja lämmittimiä, ne asennetaan ja niitä käytetään ohjeiden mukaan. Ylilämmittäminen ei kannata missään lämpötilassa.

Valitettavasti autojen sisätilojen lämmittämiseen sopimattomien lämmityslaitteiden vuoksi on tänä talvena jo muutama auto syttynyt palamaan. On tärkeää, että autoissa käytetään vain sinne tarkoitettuja lämmityslaitteita, ne asennetaan ja niitä käytetään määräysten mukaisesti. Sähköautoissa tätä ongelmaa ei esiinny, koska niiden sisätilat saadaan lämmitettyä latauksen aikana auton omalla, kiinteällä lämmityslaitteella.

Esilämmitetystä polttomoottoriautosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin.

Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on. Harkitsematon sisätilanlämmittimen käyttö syö kuitenkin säästöt nopeasti.

Sähköauton lämpeneminen on huomattavasti nopeampaa, koska niissä lämpöä alkaa muodostua heti lämmityslaite käynnistettäessä. Niidenkään sisätiloja ei kannata lämmittää liian pitkään.

 

Vältä hukkalämmitystä

Liian pitkä lämmitys menee aina hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Uudemmissa automalleissa esilämmitystä ei taloudellisessa mielessä tarvita yli 0 °C lämpötiloissa, sillä bensiinimoottoritekniikan kehittymisen, ja myös moottorien koon pienentämisen, myötä moottoreiden kylmäkäytön energiatehokkuus on parantunut.

Kylmäkäynnistyksen jälkeen käytettävien omien sähköisten lämmittimien, kuten istuinlämmittimet, tuulilasin lämmitin, takalasinlämmitin, käyttö voi nostaa polttoaineenkulutusta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon.

Moottorin esilämmitys vähentää myös lähipäästöjä ja moottorin kulumista ja parantaa liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmityslaitteen toimintaa, jolloin ikkunoiden huurtuminen vähenee.

 

Vanhoissa autoissa suurempi hyöty

Keski-ikäisissä, noin kymmenvuotiaissa ja vanhemmissa automalleissa esilämmityksen käyttäminen kannattaa myös kustannussäästöjen vuoksi. Uusissakin autoissa esilämmitys on varsinkin kovilla pakkasilla edullisempi vaihtoehto kuin auton omien sähköisten lämmittimien käyttäminen.

Sisätilanlämmitintä ei kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Sähköisten esilämmittimien lyhyemmät ajat viittaavat lohko- ja letkulämmittimiin, pitemmät säteilylämmittimiin.

 

Käyttöolosuhteissa saatujen kokemusten perusteella raskaan ajokaluston esilämmitysajat saadaan kertomalla yllä olevan taulukon luvut 1,5–2,0:lla.

 

Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

• Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta (suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).
• Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.
• Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.
• Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
• Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.
• Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
• Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.
• Akkuvaraajan käyttö parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.
 

Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä
Kuvat: Rodeo


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Myös raskas liikenne sähköistyy

Samalla kun sähköautojen osuus on kivunnut noin 10 prosenttiin autokannasta, on myös raskas liikenne sähköistymässä. Sähköbussit, sähköpakettiautot, sähkökuorma-autot ja sähkörekat ovat jo osa suomalaista henkilö- ja tavaraliikennettä.

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa

Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...

#sähköinen liikenne #sähköuto  

Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!

Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #turvallisuus #moottorilämmitys #vapaalla #laiteuutuudet #sähköpyörä #energiavinkki #tulevaisuus #ympäristö #sähköpotkulauta #sähköuto #hyvinvointi #sähkölentokone #viihde-elektroniikka #energiansäästö #energiatehokkuus #kotona #ilmastonmuutos #aurinkopaneeli