Junalla Eurooppaan

Junalla Eurooppaan

14.02.2024

Junamatkailu on luonteva ja ympäristöystävällinen tapa liikkua Euroopassa. Sunna Kokkonen matkustaa säännöllisesti maata pitkin Lapista Keski-Eurooppaan ja takaisin.  

Haastatteluhetkellämme väitöskirjatutkija Sunna Kokkonen on juuri palannut sukulaistensa luota Inarista nykyiseen kotikaupunkiinsa Wieniin.

Matkaan kului viitisen päivää, mutta hän pysähtyi sen varrella viikonlopuksi tapaamaan ystäviään Helsingissä. Edestakaisen lipun hinta oli noin 400 euroa.

Lentokoneilla matka-aika olisi tietenkin tuosta vain murto-osa. Kokkonen pyrkii kuitenkin matkustamaan aina maata pitkin ja hän suosii erityisesti junia.

– Junamatkailu on hyvin ympäristöystävällistä. Varsinkin läntisessä Euroopassa on jo mukavasti sähköjunia ja myös dieseljunat päihittävät lentokoneet päästöissä mennen tullen.

Raiteilla myös itse matkustamisen kokee paljon aidommin kuin lentokoneessa:

– Junassa näkee upeita maisemia ja tapaa mielenkiintoisia ihmisiä. Junassa on aikaa itselle – ja mahdollisuus tehdä työtä, lukea tai katsoa vaikkapa leffoja.

 

Junien vaihtoon kannattaa varata riittävästi
aikaa, toteaa Sunna Kokkonen.

Junamatkailu vaatii suunnittelua

Junalla pääsee melkein minne vaan, mutta se vaatii enemmän suunnittelua, reittien ja aikataulujen selvittämistä kuin lentomatkailu.

Keskeisiin päätöksiin kuuluu se, miten matkustaa Suomesta ilman lentokonetta Manner-Eurooppaan.

Kokkosen mukaan keskeiset vaihtoehdot ovat matkustaa: 1) ruotsinlaivalla Tukholmaan ja jatkaa junalla sieltä Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan, 2) laivalla Helsingistä Saksaan 3) laivalla Helsingistä Tallinnaan ja sieltä busseilla ja junalla Baltian läpi Puolaan.

– Ykkösvaihtoehto on nopein, mutta reitin junat ovat usein loppuunmyytyjä. Kakkosvaihtoehto on mielestäni mukavin, mutta laivan myöhäinen saapumisaika Saksaan ei ole ideaali. Kolmosvaihto on edullisin, mutta siinä voi olla edessä aika pitkiä istumisia bussissa.

 

Hiljaa hyvää tulee

Kokkonen muistuttaa, että jo alkutaipaleella kannattaa muistaa hitaan kiirehtimisen periaate.

– Matka on fiksua suunnitella niin, että pysähtyy lepäämään mielenkiintoisiin paikkoihin, joita reitin varrelta löytyy ja unohtaa turhan suorittamisen. Myös junien vaihtoon kannattaa varata riittävästi aikaa, vaikka pari kolme tuntia, jotta ehtii siinä välissä syömään. Kun vaihtoaikataulut ovat riittävän väljät, niin mahdollinen junien myöhästelykään ei haittaa.

Kokkonen mainitsee, että jo Puolassa pienelläkin budjetilla matkusteleva voi elää herroiksi:

– Puolassa junaliput ovat hyvin edullisia, sama pätee ruokaan ja majoituksiin. Asemillakin on usein lounaspaikkoja, joista saa herkkuja pikkurahalla. Kannattaa kokeilla vaikkapa puolalaisia savujuustoja.

 


Junalla pääsee kätevästi Alpeille sekä talvella että kesällä. ÖBB / Harald Eisenberger

 


Saksassa on tiheä rataverkko, joten maahan on helppo tutustua junalla. Matkanteko on edullista esimerkiksi Deutsche Ticketillä: Deutsche Bahn AG / Dominic Dupont

 

Alpeille, Amalfille tai vaikkapa Abiskoon

Kokkosella on kesälomaa suunnitteleville kohdesuosituksia:

– Junalla pääsee kätevästi vaikkapa Itävallan Alppien patikointi- ja kiipeilykohteisiin: Bad Gasteiniin, Zell am Seehin, Mayerhofeniin tai lumimies Ötzin maille Ötztaliin. Mikäli haluaa ihailla junasta aivan erityisen upeita näköaloja, voi matkustaa päiväjunalla Brennerin solan kautta Italiaan.

Kun toimittaja sitä pyytää, Kokkonen maalailee Alpeilta tunnelmakuvan, missä lempeät tirolilaislehmät silmäilevät uteliaana vuorenrinteitä kapuavaa hahmoa. Vuorimännyt tuoksuvat, edessä häämöttävällä alppimajalla paistetaan patikoijan polulla pitäviä Kaiserschmarrn- eli Keisarin sotku- pannukakkuja.

– Ja Italiassa on nykyään valtavan hienot junat. Kannattaa matkustaa junalla vaikkapa Roomasta elämää sykkivään Napoliin. Sieltä voi sitten käydä kätevästi päiväretkillä Caprilla taikka vaikka Amalfin rannikolla.

Hän korostaa, että junamatka ulkomailla ei välttämättä vaadi matkustamista kauas.

– Tukholmasta pääsee kätevästi ja suhteellisen edullisesti Ruotsin Lappiin, Abiskon kansallispuistoon, hienojen vaelluskohteiden äärelle. Halutessaan matkaa voi jatkaa junalla Norjan Narvikiin asti, Kokkonen vinkkaa.

Sunna Kokkonen on kirjoittanut junamatkailijan eri tavoista siirtyä mantereelle myös blogissaan: https://muumaamandariini.com/maata-pitkin-julkisilla-keski-eurooppaan-3-reittia/

 


Junamatkailu kiinnostaa kaikenikäisiä. Interrail-lippuja on nykyään sekä nuorille, aikuisille että eläkeläisille. ÖBB / Harald Eisenberger

 

Minkälaisia lippuja – ja mistä?

Junamatkaa Eurooppaan suunnittelevan kannattaa olla tarkkana, minkälaisia matkalippuja hankkii ja mistä.

– Erilaiset interrail-kortit, joilla voi matkustaa Euroopassa rajattomasti tietyn ajan kuluessa, ovat usein hyvä vaihtoehto silloin, kun aikoo matkustaa monessa maassa Länsi-Euroopassa. Itä-Euroopassa tilanne voikin olla jo toinen, sillä siellä yksittäiset liput saattavat olla hyvinkin edullisia, Kokkonen vinkkaa.

Yleensä liput ovat halvempia, mitä aikaisemmin ne hankkii. Kannattaa aina vertailla eri tarjoajien hintoja. Varsinkin Itä-Euroopassa suoraan paikallisen junaoperaattorin kautta ostetut liput voivat olla moninkertaisesti halvempia kuin välittäjien.

– Saksassa matkustelevan on hyvä muistaa myös Deutschland-Ticket, jolla voi matkustaa Saksassa kuukauden aikana rajattomasti vain 49 eurolla.

Kokkonen vinkkaa, että Saksan rautatieyhtiön Deutsche Bahnin sovelluksesta DB Navigator löytyvät näppärästi koko Euroopan aikataulut.

– Paljon apua matkan suunnitteluun löytyy myös Facebook-ryhmästä Maata pitkin matkustavat. Sieltä kannattaa lukea läpi esimerkiksi usein kysytyt kysymykset.

 

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: ÖBB / Harald Eisenberger ja DB / Dominic Dupont

 


Kommentit

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua!

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Autokauppa laahaa, mutta sähköiset pitävät pintansa

Suomessa on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity vajaa 75 000 uutta tai käytettynä maahantuotua henkilöautoa. Uusia henkilöautoista oli runsaat 50 000 kappaletta. Traficomin tilastoista selviää, että suurimmassa osassa rekister...

#sähköinen liikenne #sähköuto  

Onhan kiinteistössä lain mukainen sähköauton latauspiste? Valvonta alkaa vuodenvaihteessa!

Muussa kuin asuinkäytössä olevaan kiinteistöön, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoittaa aloittavansa latauspistevalvonnan heti vuoden...

#sähköauto #sähköinen liikenne  

Sähköautojen latauspisteet lisääntyvät

Sähköautojen teho- ja suurteholatauskentät ovat lisääntyneet vauhdilla. Ne ovat ylittäneet selvästi vähenevän tankkausverkoston määrän. Kun mukaan lasketaan peruslatauspisteet, kokonaismäärä yli kaksinkertaistuu ja vuoden loppuun mennessä o...

Katso myös nämä aihepiirit!

#sähköauto #sähköinen liikenne #turvallisuus #moottorilämmitys #vapaalla #laiteuutuudet #sähköpyörä #energiavinkki #tulevaisuus #ympäristö #sähköpotkulauta #sähköuto #hyvinvointi #sähkölentokone #viihde-elektroniikka #energiansäästö #energiatehokkuus #kotona #ilmastonmuutos #aurinkopaneeli